Залучення учнів до науково-дослідницької роботи.
Виступ на методичному обєднанні
вчителя Червоношахтарської ЗОШ
вчителя фізики вищої категорії
вчителя – методиста
Чабаненко Людмили Віталіївни.
Тема, над якою я працюю «Використання сучасних інноваційних педагогічних технологій навчання як засіб соціалізації особистості громадянського суспільства». Цей рік я присвятила активізації дослідницької діяльності учнів на уроках фізики.
Фізика є наукою дослідницькою та експериментальною. Найвищим етапом дослідів та експериментів на уроках є підтвердження наукових теоретичних знань, або здійснення наукових відкриттів. Винахідництво та експеримент дуже цікаві види робіт для учнів, але вони повинні проводитись лише під керівництвом вчителя.
Дослідницька діяльність – вища форма самоосвітньої діяльності учня. А формування у учнів науково – дослідницьких вмінь – процес складний та довготривалий. Він не виникає на порожньому місці і не розвивається сам по собі.
Завдання вчителя фізики – поступово, методично – грамотно формувати дослідницькі навики учнів. Вони формуються низкою спеціальних заходів:
- Розв’язування дослідницьких завдань;
- Проведенням нестандартних уроків з фізики;
- Різноманітною позакласною роботою з фізики. Це шкільні позакласні заходи: вікторини, семінари, конференції, вечори, різноманітні конкурси, проектні завдання, колективні дослідження, олімпіади, гурткова робота з фізики.
- Самостійним напрямком науково – дослідницької діяльності учнів є участь в МАН, в районних, обласних конкурсах науково – дослідницьких робіт учнів.
Під час організації науково – дослідницької роботи учнів вчитель повинен дотримуватись наступних принципів:
- Зміст дослідження обов’язково повинен поєднуватись з навчальною темою та метою її вивчення;
- Дослідження повинно бути поєднане з потребами суспільства та питаннями сьогодення;
- Науково – дослідницька робота – це не робота декількох днів, це безперервний процес.
- Науково – дослідницька діяльність учнів – обов’язково процес, керований вчителем. Вчитель допомагає обрати тему, скласти план роботи,рекомендує підбір джерел інформації та літератури, оцінює матеріал, зібраний учнем. Коли учень напише роботу, рецензує її на допрацювання, потім остаточно редагує, допомагає в оформленні, готує учня на захист роботи).
Якщо для учнів 7,8 класів написання рефератів є першим кроком до самостійної творчості, то для учнів старших класів вимоги вже помітно підвищуються, а написання роботи перетворюється вже в дійсно творчий процес. Так підвищуючи вимоги до учня, щоб не відбити бажання творчості. Юні дослідники повинні бачити результативність власного дослідження, відчути радість успіху від самостійного пошуку. Таким чином учні досягають великої внутрішньої зрілості, набувають важливих наукових потенцій, які потім будуть використовувати у своєму подальшому житті чи будучи студентом, чи в професійній діяльності.
Виступаючи з власними дослідженнями, учні позбавляються страху перед аудиторією, вчаться самоорганізовуватись, планувати свою діяльність, обирати власні способи вирішення проблем, давати об’єктивну самооцінку своїм здобуткам, розвиваються навички подальшої їх соціалізації, формуються життєві компетенції.
|